Wednesday, April 11, 2012

Berdikari

19aug1999. Tarikh arwah ayah tinggalkan kami. From that day ibu kena survive besarkan kami. Abang tak duduk ngan kami. Aku 13tahun br masuk tingkatan 1. Miji 7tahun br masuk darjah 1. Mimi 4tahun masih menyusu botol yang mana stiap kali menyusu die mesti nak kne baring dkat ayah sambil gentel telinge sndri. Last time die buat cmtu die baring seblah jenazah ayah. Aieril br 3bulan. Snang cte ibu br btul2 abis pantang br x sampai sbulan start keje ayah tinggalkan kami.

Kagum. Aku kagum tengok ibu. Ibu sedih tp ibu tak tunjuk kat kami. She force herself demi kami. Aku? Aku belajar berdikari since that year. Aku jd seorang yg sangat defensive. Aku jd dominan pd adk2. Aku xcpat pcaye ckp org. Aku cube utk xcpat terima pndapat sape2 utk buat keputusan. 13 tahun...umur 13tahun aku da blajar buat keputusan sendiri. Aku da blaja survive sendiri.

Sampai aku da abis blaja. Sampai aku sambung diploma kat sgamat. Sampai aku sambung degree kat shah alam. Aku jd pompuan yg bdikari. Kbanyakan llaki yg aku jmpa slalu kua statement suke dgn cr aku. Blh hdup ltak mane2 pn. Pandai cr mkn sendiri. Kawan aku pun pnah ckp llaki suke pmpuan yg x mengada2 sume nak depends ngan dorg.

Memang aku smpai skang pandai bdikari. Tapi...skang aku da 26tahun. Dr aku umur 13tahun. Aku pn tau penat. Sampai satu mase aku pn perlukan org lain to lean on. Sorg yg blh aku bsandar klu ade msalah. Sorg yg blh aku mngadu ble ade masalah. Sorg yg slalu tman aku stiap kali aku sedih.

Tp jgn salahkan aku klu aku masih tak tau berlembut. Memang aku perempuan. Tp aku perempuan yg da diajar berdikari dari kecik. Perempuan yg diajar utk buat keputusan sendiri hadap baik buruk atas keputusan sendiri dari dulu lagi. Aku nak!!! Aku nak sangat jadi perempuan yg lembut dan taat. Tak degil. Bukan tak boleh...its really takes time. 13tahun aku hidup dgn sifat defensive xsemudah itu aku jd seorang dependent...walaupun itu yg aku mahu...

Frankly, aku yang paling bertuah kot. sebab punya lebih masa compare to my other siblings yang dapat time spend with my one and only...Ayah.

No comments:

Post a Comment