Thursday, July 11, 2013

Saat Mencabar

Sepanjang aku hidup...banyak sangat perkara yang terlalu selalu menguji tahap kewarasan dan kesabaran aku. Aku pikir Tuhan tengah main twist mindset aku setiap kali happen camtu.

Salah satu pasal duit. Aku bet tuhan tengah usha je sape orang first aku cari bila aku face situation tu.
Nasib baik jugak aku bukan jenis biar papa asal bergaya. Jadi terang lagi bersuluh aku bukan berlibur di butik ada jenama. Ehhhhhh....ade yang tengah jegil bijik mata tu...tak saba nak bidas statement aku. Sebab, siapa siapa yang jenis usha baik punyaaa ape barang aku sarung ape barang aku galas mesti cop aku kaki gila brand. Iye bhaiiii sape tak suka barang branded. Lagi lagi aku jenis suka brand rare. Kompem mahal kannn. Malas cakap banyak...nak tau aku dapat mane sume barang baik lagi ori lagi murah? Contact r member gua cik Zabedah. Tak kenal Zabedah? Call member gua lagi sorang, sheff.

Ahhh...menyimpang aku dari tujuan asal. Aku penah rasa saat paling gampang bilamana takde 1 sen pon duit dalam sume kad ATM yang aku ade boleh keluar duit. Mase tu backup aku duit ASB. selak selak buku tinggal RM20. Berani ko nak tebal muka pegi kuakan? Kalau ATM hati kering lagi bai nak pegi withdraw.
Pastu aku carik duit duit dekat port yang selalu aku gelar "a gift for me from myself". Ni selalu dekat poket seluar kadang kadang aku suka letak duit belen beli belah kat poket pastu bia, kat celah celah buku kadang kadang aku bajet kaya not 10 aku buat bookmark, tak pon dalam beg beg yang ade sebab bila main tuka tuka beg aku bajet kaye aku bia je duit kat situ.

Bila sampai tahap sume duit tu takde, aku mula buat operasi pecah tabung. Aku ade banyak tabung. So satu demi satu aku pecah. Tapi.....bila dalam salah satu step tu tetiba aku dapat job or dapat pape payment so aku stop la step tu. Tapi memang penah sungguh aku sampai step ni. Sampailaaaa abis licin tabung tabung yang aku ada.
Aku cungkil pulak coin purse yang memang aku bia dalam keta buat standby lalu tol. Sedaya upaya aku taknak pinjam orang. Aku serik baiiiii...berhutang dengan orang baru kita tau sejauh mana orang kiri kanan mampu let go relationship sebab duit. Tak caye boleh test. Ko boleh nampak ape dorg pikir bila saat ko tak mampu bayar.
Gali punya gali sampaila
 da takde punca duit aku mampu gali. Tengok kalendar hari gaji lambat lagi. Tengok keta minyak tinggal 2 bar. Tahanlah dalam 2 hari stengah kalau pegi balik keje. Ape boleh buat?

Saat ni memang kewarasan akal ko diuji beb. Serius. Ko tengah berkira dengan siapa ko patut loan. Dengan siapa ko patut share yang ko nak loan tapi tak mampu nak repay dalam masa tdekat hatta dapat gaji nanti pun. Sebabnye kalau ko baya once dapat gaji, circle financial ko jadi macam tu balik malah lagi teruk. Sebab ape? Sebab punca duit semua ko da licinkan bulan lepas. So bulan ni ko start fresh.

Aku bet kau orang tak rase. Bila kau sedar telinga, hidung, pipi, mata naik merah bila kau sedang bukak wallet selak selak kosong . merah menahan setiap rasa yang ada. Okbai.

S A B A R...perkara paling M E N C A B A R

No comments:

Post a Comment