Sunday, November 24, 2013

Jangan dipaksa

Ade few times bos aku tegur. Suruh mingle around. Beramah mesralah dengan opismate. Jangan diam je. Selame setahun aku keje sini mata dia nampak aku pendiam tak campur orang.

Ape aku rase? Aku hang kejap.
Ape aku feel? Aku blank kejap.

Sebab. Aku memang jenis diam tak campur orang. Aku tak kacau orang. Orang tak perlu usik aku. Tapi. Aku tak bengap sangat sampai tak campur gaul ngan opismate. Opis aku sah-sah ade 9 orang je. Aku x marah la kalau bos aku x nampak aku bersembang rabung dengan depa. Tapi takkan setiap kali aku nak bergossip nak kena tayang depan muka dia aku tengah bonding session dengan opismate? Dafuq???

Sebab pernah baru-baru ni bos suruh aku contact one of production line leader siap sebut nama then tanya "u kenal tak akak ni?" Ohmy....sah-sah tetiap pagi aku bermeeting dengan depa. Ini yang susah bila judge satu hal depan mata terus make that as a whole me. Takkan aku nak kena cakap "kenal Kami biasa gossip sesama kat meeting room". Haish

Point aku kat sini. Jangan mintak aku jadi manusia yang aku tak boleh jadi. Aku jenis diam. Aku ade cara aku sendiri berborak bonding dengan orang. Tak payah la mintak aku jadi hingaq sembang rabung bagai. Ingat aku apa? Don't create me.

Last week aku "cuti". Nak pulak aku baru lepas beli memacam mekap. Aku drag la trus p keja. Mekap abih. Ekceli tak tebal pon. Light sajor...siyes light. Tapi! Disebabkan lipstick aku merah nyala trus nampak mekap drag abis kau. And 3 ari stret bos p tanya aku asal aku mekap. Nak p mana. Napa mekap mekap. Muka ala ala macam ehhh...this is not u. Gituh.



nampak tak...konsep kemho bila traffic jem? bahahaha


Point kedua aku disini adalah. Memang this is not me as like pakai mekap tebal tebal cenggini kan. But still, sukati aku lah. Still, again...aku pon tak slesa gini. So. Jangan paksa aku jadi ape yang aku tak suka. Even aku paksa diri sendri pon aku tak slesa. Aku comfortable cenggini. Jangan force aku turn jadi manusia bukan aku.

Betul. Ade benda tak betul atau tak baik harus ditegur. Manusia somehow perlu berubah ke arah kebaikan. But...not change by forcing beb.

Just depa tekejut jah sebab sepanjang aku kat opis sini aku memang tak penah drag mai opis. Opis lama jah aku memang penah mekap tebai time "cuti" so depa tak tekezut sangat. Hahahaha...means sometimes somehow kita memang kena force to became someone kita takmau jadi but we have to.

Selama mana kita sudi bertahan menjadi manusia hipokrit itu persoalannya. Aku? Tak sanggup. Hidup sekali je. Berhenti berjalan atas hidup sendiri sebagai manusia lain.


No comments:

Post a Comment