Monday, December 16, 2013

Menyampah



"aku takley r weyh...taktau pasal ape. bukan saje-saje. kadang-kadang aku tengok muke je pun dah nyampah dah. camane aku nak go on ngan pompuan tu. aku ni da r jenis cepat bosan". one of member aku expresskan kenape dia tak ber-awek lalu melambatkan proses berkahwin beliau. heh. paham. betul. aku paham. but still...salute sebab he has gut to leave the scene. ehhh..bukan blah cenggitu je. politely say something or make an excuse la kan. good for him. kan?

but now aku bukan nak cite how aku nyampah ngan lelaki. tak. tapi aku nak adapt situasi kalau kita kat tempat tu. make it broad sikit. face dengan semua orang. how would we act kalau duduk setempat ngan orang kita nyampah tak selesa?

tak kira melepak ngan member or anyone else. bila aku face situasi "tak selesa"...aku rasa macam duduk dalam trap. rasa susah gila nak keluar dari situasi. its good when u have guts to leave the scene or crowd or the date..but how to do that?


1. Buat Muka
Expresskan ketidak-selesa-an itu diwajahmu.  member aku selalu cakap aku tak pandai cover muka kalau tak selesa ke, tak suka ke, nak berlakon suka bagi fake smile tu memang fail la kalau aku buat. "baik ko diam je weyh. nampak fake ko senyum..." ha...kalau nak menjaga hati better tak payah. tapi cemana nak jaga hati kalau muka aku ni fail nak bagi fake feels?


2. Tengok Jam & Handphone
Allah...ni memang one of part agak mencabar. lagi-lagi bila ko asyik pandang jam. 5 minit rasa macam 5 jam. ko tengooooooook je la jam tangan ko berkali-kali pastu hempon ko skali. kalau dia concern dia tanya la "ade hal lain ke?" yess...thats the moment ko bley blah.


3. Speed dial emergency
Deal ngan member. "aku nak p date. kalau tak best aku text SOS ko call aku tau". set speed nombor dial then left a misscall ke hempon dia. then dia call balik ko trus buat ala-ala cam kena balik dan dan tu jugak. aku tak penah buat cenggini sebab aku cuak takut kantoi belakon on phone. siyes cuak. taktau pasaipa.


4. DIAM
susah kan? nak tunjuk betapa ko tak selesa taknak. nak selindung pon taknak. nak blah tak reti. takpun melepak dengan orang yang have so many things to debate on and yet ko tak minat nak dengar. nak buat ape? solution aku, diam je. sebab lagi bagi opinion lagi besar gebang. tapi diam pon haus gak telinga kan? ni pon contoh situasi tak selesa. hahaha... contoh topik yang buat aku bosan bila bergebang tentang politik, hal-hal rumah tangga, hal-hal personal thought on agama and all deep things. haishhh...DIAM je. kalau aku DIAM dan sekadar angguk tu. tanda tak berminat tu. kecuali kalau aku DIAM then atleast mencelah "ha...aku stuju part tu...ha btul3..." tu ok la lagi kan.


5. LEAST EXPECTATION
kadang-kadang kemenyampahan ini terjadi kerana kau expect tooooooooo much. lagi-lagi ko keluar dengan manusia yang memember ko da t-up gila baby siap cakap wajar sangat jadi bakal suami/isteri kau. so sah-sah ko pon berangan-rangan la pasang angan-angan cemana perangai deni. alih-alih keluar tak seperti digambar dan diangankan. so STOP with all your expectation. pehhhh speaking siot. eh serius. bila ko least expect. ko keluar pon selesa. lagi selesa bila ko menjadi diri sendiri. lagi thorbaik bila your heart skip a beat. hah! mase tu ko pepandai r. mihmihmih~


whatever it is. Hablumminannas... Hubungan sesama manusia... maaf. aku worse part ni. totally worse. jadi aku setuju cara beliau. dinch pompuan but still have good repo ngan mereka semua. kalau orang lain kata senang. aku kata susah. susah gila nak menjaga hubungan sesama manusia. lagi-lagi orang macam aku. 

No comments:

Post a Comment