Thursday, April 4, 2013

Tampal senyuman

pernah tak ko gelak beria sampai sakit pipi
sampai lenguh tulang rahang ko
kompem pnah kan
tak pun ko menjadi hipokrit
senyum sepanjang masa
sampai terasa tebal pipi ko

pagi ni bangun tido je
terus terasa sakit lenguh pipi
nak bercakap bagai terasa pedih
hairan
slalu aku pedih cani kalau
gelak tak ingat dunia
senyum tak pikir air mata dah
hahaha

kawan aku cakap
oh itu metaforanya kot
untuk mengingatkan aku
hampir seminggu dia perasan
aku hidup dalam topeng
seperti dulu

gundah bertopengkan senyuman
tapi senyuman kali ini sungging
bukan sumbing
kerana dibelakang topeng itu
penuh gundah, risau, galau, walang



smile...even your soul cry. they r selfish enough to make u cry. don't bother them


aku bukan manusia hipokrit
aku memang bukan berdarah seni
yang bisa menjadi pelakon dipentas
walau hakikat berlakon dipentas ciptaanNya

aku senyum bila hati tersenyum
aku ceria bila hati ceria
aku gundah bila hati gundah
aku menangis bila hati menangis
aku meraung bila hati meraung

tapi 
waktu berlalu
bila dah membesar
menjadi dewasa begini
hipokrit itu perlu
aku cuba
aku belajar
aku adaptasi
lalu aku aplikasi

hasilnya
sampah
hipokrit itu sial pada aku
untuk apa kau berpura-pura
kalau hati kau rasa palat?

heh
sama seperti
kau berdebar tunggu keputusan SPM
tapi hakikatnya waktu exam
kau hanya diberi masa tulis nama, kelas & no kad pengenalan
lalu kertas jawapan kau ditarik dengan rakus 
dan masa menjawab kau tamat
disitu juga
masa itu juga
tapi kau masih gigih
menunggu keputusan SPM
kalau-kalau mampu merubah masa depan
hakikat kau tahu apa yang takkan berubah
kasihan kan?

itu aku bilang selfish
assalamualaikum



No comments:

Post a Comment